ورزش چشم

ورزش‌های چشمی راهی برای مراقبت از چشم‌ها

اگر دارید سخت مطالعه می‌کنید تا از بس امتحانات بر بیایید. یا شب و روز پشت کامپیوترتان نشسته‌اید تا کاری که در دست دارید به نحو احسن به پایان برسانید. ادامه دهید، اما مواظب عضوی که فشار بسیاری رویش است باشید، این عضو چشم است.

با اینکه بسیاری از بینایی‌سنج‌ها مخصوصا در ایران، ضعیف شدن چشم و از آن بیشتر بهبود چشم در طول زندگی را غلط می‌شمارند.  با این حال پزشکان بسیاری در حال کار بر روی درمان چشم‌ها به صورت طبیعی هستند. در این شیوه با انجام مقداری ورزش‌، تمرین‌ و تغییر عادت‌های رفتاری، فرد دوباره بهبودی چشمانش را به دست می‌آورد.

اگر شما به مدت طولانی کارهای نزدیک بینی، مثل خواندن کتاب و  مقاله، کار با کامپیوتر، استفاده زیاد از گوشی و … انجام دهید، چشم شما به نزدیک‌بینی عادت می‌کند و موجب می‌گردد تا چشم شما اشیای دور را به خوبی نبیند. چنین چیزی در دوربینی نیز وجود دارد. اگر شخصی بسیار زیاد به کارهای دوربینی بپردازد، چشمانش به خوبی اشیای نزدیک را نمی‌بیند.

البته لازم نیست کتاب، مقاله و کامپیوتر را دور بیندازید، با چیدن درست زمان‌تان و انجام ورزش‌های بسیار ساده می‌توانید از چشمان‌تان مراقبت کنید.

مطلب مرتبط: چطور چشمانمان را قوی کنیم، نظرات و پیشنهادات دکتر زرین آذر در مورد ورزش‌های چشمی

ورزش‌های چشمی چیست؟

همه می‌دانیم  برای آنکه بدنمان را فیت و مناسب نگه داریم انجام فعالیت‌ها و برنامه های منظم ورزشی مهم است. اما آیا می‌دانید که می‌توانید چشمان‌تان را هم ورزش بدهید؟ ورزش های چشمی برای قویتر کردن ماهیچه‌های چشم، بهبود فرایند تمرکز، حرکات چشم‌ها و تحریک مرکز دیداری مغز طراحی شده است. اگر چه مدرک ثابت شده‌ علمی وجود ندارد که نشان دهد ورزش های چشمی بینایی را بهبود می‌دهند این ورزش‌ها به شما کمک میکنند تا با مشکلات چشمی موجود مقابله کنید و سطح بینایی فعلی خودتان را حفظ کنید.

آماده‌سازی چشم‌ها برای ورزش

ورزش چشم

 

۱ با بینایی سنج خود در رابطه با ورزش های چشمی مشورت کنید. داده‌های علمی واضحی وجود ندارد که نشان دهد ورزش های چشمی بینایی شما را بهبود میبخشد. بنابراین قبل از آنکه ورزش های چشمی را انجام دهید، بهتر است تمرین های چشمی حرفه‌ای توسط بینایی‌سنج انجام شود. بینایی‌سنجتان می‌تواند بگوید که چشم شما چه مشکلاتی دارد. قبل از انکه ورزش‌های چشمی را انجام دهید از بینایی‌سنجتان بپرسید که آیا این ورزش‌های چشمی برایتان مفید است یا خیر.

  • به خاطر داشته باشید که ورزش‌های چشمی مشکلاتی مانند نزدیک بینی، پیر چشمی و  آستیگماتیسم را حل نمی‌کند، بیشتر بینایی‌سنج‌ها به این حرف که ورزش های چشمی باعث می‌شود تا بدون استفاده از عینک به راحتی ببینید در تردید و شک هستند.
  • اگر  شرایط ویژه ای نداشته باشید که استفاده  طولانی از چشمانتان را تشدید کند، انجام این ورزش ها هیچ گونه ضرری برای شما ندارد. اما اگر مشکلاتی جدی از جمله کوری یکی از دو چشم‌ها، آب مروارید و یا آسیب‌دیدگی قرنیه دارید از انجام این ورزش ها خودداری کنید.

ورزش‌ چشم

 

۲  چشم‌هایتان را با کف دست پپوشانید (پالمینگ) . انجام این ورزش تحریک چشم‌ها و مغز را کاهش میدهد. بستن چشم‌ها و اعمال فشار نور بر آنها موجب میشود تا اشک در سرتاسر چشم پخش شود و چشم‌ها استراحت کنند.

  • راحت روی صندلی بشینید، دست‌های‌تان به هم بمالید تا گرم شوند.
  • چشم‌تان را ببندید و با کف دست آنها را بپوشانید. از هر گونه فشار بر گودی چشم‌تان دوری کنید. شکاف بین‌ انگشتان، بینی و کف دست باید کاملا پوشیده شود. بینی‌ باید به اندازه کافی آزاد باشد تا به راحتی بتوانید نفس بکشید.
  • مطمئن شوید هیچ نوری از بین شکاف انگشت‌ها و لبه‌ی کف دست یا بینی وارد چشم نمی‌شود. نور از استراحت کردن چشم جلوگیری می‌کند.
  • نفس عمیق بکشید، به رویداد‌های آرام و خوب فکر کنید. مثل ساحل خالی، دریاچه شفاف، یا کوهی زیبا. زمانی که جز تاریکی چیزی ندیدید به آرامی دست‌تان را بردارید.
  • بعد از سه دقیقه یا بیش‌تر دوباره این ورزش را انحام دهید.

ورزش چشم

 

۳ماساژ چشم‌ها. این ورزش جریان خون درون چشم و صورت را بهبود می‌دهد و چشم‌ها برای ورزش آماده می‌کند.

فشار سرد و گرم: دو حوله تهیه کنید، یکی را با آب گرم و دیگری را با آب سرد خیس کنید. ابتدا حوله آب گرم بر صورت‌تان بگذازید، مطمئن شود حوله کاملا ابروها، پلک‌ها و گونه‌ها را پوشانده است. بعد از سه دقیقه حوله‌ آب سرد را به جای آب گرم بگذارید. این کار را هر قدر خواستید تکرار کنید، اما در آخر حتما با آب سرد کار را پایان دهید. تناوب دما موجب انقباض و انبساط عروق می‌شود. همچنین تغییرات فیزیولیژیکی موجب می‌‌شود تا صورت و پوست اطراف چشم برانگیخته شود.

  • ماساژ کامل صورت: حوله‌ای را با آب گرم خیس کنید و به گردن، پیشانی و گونه‌ها بمالید. سپس چشم‌ها را ببندید و پیشانی‌تان را بمالید.
  • ماساژ پلک‌ها: دست‌ها‌یتان را خوب بشویید. چشم‌ها را ببندید و با انگشت‌ها به شکل دایره‌ای چشم‌‌ها را به مدت یک تا دو دقیقه بمالید. دقت کنید تا می‌توانید فشار بسار کمی‌ بر چشم‌ها وارد شود. فشار کم به تحریک چشم‌ها کمک می‌کند.

ورزش چشم‌ها

ورزش چشم

 

۱ تقویت چشم‌ها برای تمرکز بر دور و نزدیک : این ورزش به تقویت ماهیچه چشم کمک می‌کند و باعث می‌شود تا سطح دید فعلی‌تان حفظ شود.

  • جلوی دیوار روی صندلی بشینید یا بایستید. انگشت شصت‌تان در حدود ۳۰ سانتی از صورت‌ نگه دارید و به آن تمرکز کنید. همچنین می‌توانید به اشیا‌یی که در فاصله ۲ تا ۳ متری شما هستند، ۱۰ تا ۱۵ ثانیه تمرکز کنید.
  • سپس بدون اینکه سرتان را بچرخانید به اشیایی که در فاصله‌ ۳ تا ۷ متری شما قرار دارد، ۱۰ تا ۱۵ ثانیه خیره شوید.
  • بعد از ۱۵ ثانیه دوباره از اول این ورزش را تکرار کنید. ۵ بار این کار را انجام دهید.

ورزش چشم

 

 ۲  زوم کردن چشم‌ها: این ورزش تمرین تمرکز چشمی بسیار خوب است. همچنان که به طور ثابت با آن تطابق پیدا میکنید می‌توانید از فاصله معینی بر  اشیا تمرکز کنید.

در جایی راحت بشینید.

  • دست‌تان را افقی دراز کنید و به انگشت شصت‌تان تمرکز کنید. سپس شروع به نزدیک کردن انگشت شصت به خود کنید و بر آن تمرکز کنید. همین‌طور شصت را به خود نزدیک‌تر کنید تا در فاصله ۸ سانتی از صورت‌تان قرار بگیرد.
  • شصتتان را دوباره دور کنید تا زمانی که بازویتان کاملا کشیده شود.
  • سه بار در هفته این ورزش را انحام دهید.
  • این ورزش را میتوانید با قرار دادن یک مداد در جلوی صورت و در امتداد بازویتان انجام دهید. سپس به آرامی بازویتان به بینی نزدیک کنید. مداد را با چشمان‌تان دنبال کنید تا وقتی که نمیتوانید بیشتر  تمرکز کنید.

 

ورزش چشم

۳ تجسمی از 8 را با چشمانتان بسازید: این یک ورزش عالی برای کنترل تمرین حرکات فیزیکی چشم است.

  • در فاصله ی ۲۵ سانتی از خودتان یک 8 بسیار بزرگ روی کف اتاق تصور کنید.
  • به آهستگی  با چشم‌ها شکل 8 را دنبال کنید.
  • مطابق شکل بالا چند دقیقه این شکل 8 را از یک جهت و مسیر دنبال کنید. سپس شکل 8 را از مسیر و جهت دیگر دنبال کنید.

ورزش چشم

 

۴ تمرین ریتم حرکات چشم ها: این حرکات میتواند به تقویت و هماهنگی چشم‌ها با دست‌ها کمک کند.

در مقابل یک حصار، پنجره بسته یا هر چیزی که بینش چند میله عمودی باشد بایستید. روی شی پشت میله‌ها تمرکز کنید. بدنتان را شل کنید و وزنتان را روی یک پا انتقال دهید. راحت باشید و نفستان را نگه دارید. در حال انجام این تمرین چشمک زدن را فراموش نکنید. این ورزش را دو تا سه دقیقه ادامه دهید.

ورزش چشم

 

۵ ورزش جهتی چشم‌ها: حرکات چشم در جهات مختلف روشی خوب برای انجام ورزش‌های چشمی است.

  • بایستید یا صاف بشینید. دقت کنید سرتان صاف عمود باشد. بدون حرکت دادن سر، به سمت راست و سپس چپ نگاه کنید. ۵ بار چشم‌تان را از این سمت به آن سمت حرکت دهید. این ورزش را سه بار تکرار کنید.
  • بدون آنکه سرتان تکان دهید به پایین نگاه کنید و به آنچه می‌بینید تمرکز کنید، سپس به بالا نگاه کنید و به آنچه می‌بینید تمرکز کنید. این تمرین را سه بار انجام دهید.
  • در حالی که سرتان صاف عمود است، بدون تکان دادن سر، به پایین سمت چپ نگاه کنید و بر آنچه می‌بینید متمرکز شویید، چشمان‌تان را به صورت مورب به بالا سمت راست حرکت دهید، و به آنچه می‌بینید تمرکز کنید. ۵ بار این تمرین انحام دهید. سپس اینبار به پایین سمت راست و بالا سمت چپ چشمان‌تان حرکت دهید. این سیکل را سه بار تکرار کنید.

 

ورزش‌ چشم

۶  پایان ورزش‌ها با پالمینگ: همیشه ورزش‌ها را با پالمینگ به پایان برسانید تا چشمانتان بعد از یک  جلسه تمرین ورزش استراحت کنند.

همچنان میتوانید به سادگی چشمانتان را ببندید و آنها را در تاریکی نگه دارید. برای چند دقیقه در یک اتاق آرام و تاریک باشید و اجازه بدهید آنها آرام شوند و استراحت کنند.

منابع:

چطور چشمان‌تان ورزش می‌کنند. ویکی‌هاو

۱ thought on “ورزش‌های چشمی راهی برای مراقبت از چشم‌ها

دیدگاه‌تان را بنویسید: