نور مطالعه

نور مناسب برای مطالعه چگونه باید باشد

 نور سفید برای چراغ مطالعه مناسب نیست و بهترین نور برای بکارگیری در چراغ های مطالعه نور زرد است به طور کلی استفاده از نورهای سفید و لامپ های کم مصرف در فاصله نزدیک به علت اینکه حاوی مقداری اشعه فرابنفش است به عدسی چشم آسیب می رساند.به منظور محافظت از چشم ها در برابر اشعه مضر نورهای سفید و لامپ های کم مصرف باید فاصله حدود سه متر رعایت شود و فرد مستقیما در زیر آنها قرار نگیرد به همین علت افرادی که از چراغ مطالعه استفاده می کنند ، باید دقت کنند که نور چراغ از نوع سفید نباشد.

برای مطالعه بهتر است از نور زرد یا همان لامپ معمولی استفاده شود، زیرا نور مهتابی یه علت اینکه نوسان دارد برای مطالعه مناسب نیست.

با توجه به اين كه در داخل لامپ‌هاي كم مصرف  (CFL) بخارات جيوه وجود دارد، مكانيزم توليد نور در لامپ‌هاي كم مصرف، تحريك الكتريكي بخارات جيوه است و الكترون‌ها باعث تحريك بخار جيوه شده و توليد ماوراي بنفش مي‌كند و فلورسنت و يا همان لايه داخلي سفيد رنگ، ماورابنفش را تبديل به نور و روشنايي مي‌كند.

لامپ‌هاي كم مصرف محدوديتي در مصرف ندارند ولي استفاده از اين لامپ‌ها در كتابخانه‌ها و به عنوان چراغ مطالعه توصيه نمي‌شود زيرا فرد در فاصله نزديكي با اين پرتوها قرار دارد و با مرور زمان مشكلاتي را برايشان در پي خواهد داشت.

استفاده از نورهای زرد و سفید به صورت ترکیبی در محیط منزل و محل کار موجب پیشگیری از خستگی چشم و دید بهتر می شود، بنابراین سعی کنید اگر در منزل از چند لامپ استفاده می کنید به صورت یک درمیان از نور زرد و سفید استفاده کنید و در صورتی که نور زرد با نور سفید همراه باشد، آسیب کمتری به چشم وارد می شود و در کل لامپهای هالوژن و فلوروسنت برای مطالعه طولانی مدت مضر هستند. 
بهترین رنگ های مناسب چشم برای خواندن و نوشتن رنگ های آبی وسپس مشکی است و به همین خاطر بهتر است افراد خودکارهای خود را از همین رنگ ها انتخاب کنند. بهتر است دانش آموزان برای خط کشیدن زیر مطالب مهم کتاب از مداد استفاده کنند. تا هم امکان پاک کردن آن وجود داشته باشد و هم باعث آسیب رساندن به چشم نشود.

استفاده از تخته وایت برد در مدارس بجای تخته سیاه برای چشم مناسب تر است، اما وایت برد باید به صورتی نصب شود که نور در آن انعکاس پیدا نکند و تمام صفحه به وضوح قابل مشاهده باشدبرای تایپ کردن و یا نوشتن بر هر سطحی، بهترین حالت مناسب برای سلامت چشم ها این است که صفحه سفید باشد. دانش آموزان برای مشاهد تخته باید بیشتر از یک متر با تخته فاصله داشته باشند نه کمتر از آن؛ زیرا این امر سبب خستگی چشم می شود.

تکنیکهای سودمند برای کاهش خستگی چشم 

به منظور پیشگیری از خستگی و خشکی چشم ها، افراد به هنگام مطالعه و یا زمان کار با کامپیوتر در فواصل کوتاه حرکات نرمشی را انجام دهند و برای مدت طولانی در یک وضعیت قرار نگیرند.

پلک زدن هنگام مطالعه نیز موضوع بسیار مهمی است که متخصصان همواره به انجام آن توصیه می کنند زیرا این کار خشکی چشم را برطرف کرده و به برطرف شدن بسیاری از عیوب انکساری چشم کمک می کند.

مطالعه بدون وقفه و فعالیت طولانی مدت چشم، صدمات جبران ناپذیری را به بینایی وارد می کند.عادت های نادرست هنگام مطالعه و فراهم نکردن شرایط لازم برای خواندن یا نوشتن موجب صدمه به چشم شده و فرد را ناچار به استفاده از عینک می کند.حالت های مختلف هنگام خواندن مطلب نقش مهمی در کاهش خستگی و تمرکز بیشتر دارد بطوری که محققان دریافته اند مطالعه هنگام درازکشیدن فشار زیادی را به چشم وارد می کند و باعث خستگی و کاهش یادگیری می شود.

دمای اتاق، صندلی مناسب، ارتفاع هماهنگ میز با صندلی، بازبودن پنجره یا در اتاق برای گردش هوا و استفاده از زیرپایی، وضعیت مناسبی را هنگام مطالعه فراهم می کند که در پیشگیری از خستگی نقش مهمی دارد.

تغذیه نیز از فاکتورهای مهم برای تقویت بینایی شناخته شده است
ویتامین ، C و E  مهمترین نیازهای سلول های مسئول بینایی هستند که باعث تقویت بینایی شده و ابتلا به آب مروارید را به تأخیر می اندازد.لکه زرد چشمی که با افزایش سن تظاهر پیدا می کند با تغذیه مناسب از سنین جوانی قابل پیشگیری است. هویج و شیر منبع غنی از ویتامین A است و سیب، مرکبات و سبزیجاتی از قبیل جعفری، کلم، کرفس و کاهو سرشار از ویتامین C هستند که با تقویت عدسی چشم مانع از کاهش بینایی می شوند.بادام کوهی و مغز گردو نیز حاوی ویتامین E هستند ولی بهتر است همرا با پنیر مصرف شود.

جهت تابش نور

بهتر است که نور به صورت مستقيم روي کتاب تابانده نشود، به همين دليل تاکيد مي‌شود که چراغ مطالعه در سمت دست غير غالب قرار گيرد، يعني چراغ مطالعه در راست دست‌ها در سمت چپ و در چپ دست‌ها در سمت راست قرار بگيرد و از پشت سر  یا بالا بتابد همچنین نور نباید از سطح کاغذ انعکاس داشته باشد. انعکاس نور از سطح کاغذ، به چشم ها آسیب می رساند.

در هنگام مطالعه چشم باید به طور مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند، از پریدن به سطور بالا و پایین دوری کنید، زیرا این کار باعث خستگی چشم می شود و به چشم صدمه می رساند

شدت و میزان نور

نور فاکتور مهمی است که کاهش یا ازدیاد آن هنگام مطالعه باعث خستگی و صدمه به چشم می شود. نور اتاق هنگام مطالعه باید به گونه ای تنظیم شود که صفحه کتاب کاملاً روشن بوده و فرد احساس خستگی در چشم نکند چرا که مطالعه در اتاق تاریک چشم را مجبور به تطابق بیشتری با کلمات موجود در صفحه می کند که باعث نوعی نزدیک بینی کاذب می شود.

، ضعف در بینایی، درد، اشک ریزش، قرمزی، سوزش چشم، سردرد، احساس گیجی، تشدید فشار و استرس و حتی تغییرات فشار خون و نبض را از دیگر عوارض مطالعه در نور کم بوده و تابش نور کم به صفحه کتاب باعث افزایش فشار به چشم می شود که به دنبال آن قسمت های محیطی ساختمان کره چشم نیز به کار گرفته می شود در نتیجه با تأثیر بر قسمت های مختلف بدن، تنظیم فشار خون و نبض را برهم می زند.از سوی دیگر نور زیاد نیز برای چشم زیان آور است و علاوه بر خستگی چشم باعث خیرگی آن نیز می شود بنابراین متخصصان معتقدند یک لامپ ۱۰۰ وات برای اتاقی با ابعاد کوچک تا متوسط کافی است متخصصان همواره لامپ ۶۰ تا ۱۰۰ وات را برای چراغ مطالعه ای که دارای حباب و وسیله ای برای پخش نور است کافی می دانند

استفاده کمتر از چراغ مطالعه

چراغ مطالعه وسیله ای است که معمولاً هنگام شب و در اتاقی تاریک استفاده می شود به همین دلیل ممکن است به چشم ها آسیب وارد کند. نور زیاد چراغ مطالعه باعث خیرگی چشم می شود و به دلیل تطابق زیادی که چشم با کلمات صفحه در اثر نور زیاد ایجاد می کند، چشم را خیلی زود خسته کرده و استرس زیادی به فرد وارد می کند.علاوه بر این مطالعه زیر نور چراغ مطالعه بخصوص در فاصله ای نزدیک با کتاب، فرد را عادت می دهد تا در محیط های دیگری مانند کتابخانه نتواند مطالعه کند.

فاصله مناسب برای مطالعه

لازم است نور از فاصله بیش از یک و نیم متر از صفحه تابیده شود البته از زاویه ای که سایه روی کتاب نیفتد.متخصصان فاصله مناسب چشم تا صفحه کتاب را هنگام مطالعه ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر می دانند با این حال هنوز هستند دانش آموزانی که این فاصله را رعایت نمی کنند و پس از مدتی در اثر تطابق زیاد، فشار زیادی را به چشم خود وارد می کنند.این در حالی است که پس از گذشت زمان، چشم قدرت تطابق هر چه بیشتر خود را از دست می دهد و در نتیجه قدرت بینایی کاهش پیدا می کند.

بعبارتی دیگر فاصله مناسب چشم با صفحه کتاب ، اندازه مچ دست تا آرنج می باشد که با قراردادن دست زیرچانه مشخص می شود.این فاصله در افراد بلند یا کوتاه قدتر متفاوت است با این حال در صورتی که فاصله چشم تا صفحه کم شود علاوه بر فشار بر چشم، اختلال در دید و تضعیف آن باعث نزدیک بینی، کج کردن سر و یکسری دردهای عضلانی و مفصلی می شود.

مدت زمان مناسب برای مطالعه

پس از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، مدت ۱۵ دقیقه به چشم ها استراحت داده شود.برای این کار بهتر است فرد قدم زده و مناظر طبیعی یا اشیای دورتر را مشاهده کند یا با انجام حرکات کششی و   فعالیت های بدنی سبب جریان خون در اندام ها شود، این جریان خون خستگی را از بدن فرد رفع کرده و می تواند وی را برای مطالعه دوباره آماده کند.