نور

میزان نور خانه چقدر باید باشد

خیلی ها دوست دارند بدانند بهترین نوع نور و شرایط روشنایی برای منزلشان چیست و چطور می توانند نور اتاق ها را تنظیم کنند تا آسیبی به چشم آنها نرسد . به همین دلیل در ادامه این مطلب به ۵ نکته مهم و کاربردی در باره میزان استاندارد روشنایی منزل و نوع مناسب نورهای به کار رفته در خانه اشاره می کنیم .

نکته اول :

نورخانه راشبیه نور سینما نکنید

متاسفانه این روزها برخی افراد یا خانواده ها به دلیل بالا رفتن هزینه برق به استفاده از نورهای نقطه ای روی آورده اند و محیط خانه یا اتاق ها را مانند محیط سینما طراحی می کنند . مثلا اگرقرار است فرزند خانواده شب ها مشق بنویسد یا درس بخواند یا حتی اگر پدر و مادر علاقه به مطالعه شبانه داشته باشند تمام چراغ های خانه را خاموش می کنند و فقط یک چراغ مطالعه یا آبازور روشن می گذارند اما این کارمی تواند به سلامت چشم ها ، به خصوص به سلامت چشم بچه های در حال رشد آسیب زیادی بزند . درس خواندن بچه ها در اتاق تاریکی که فقط یک چراغ مطالعه روشن است . می تواند باعث تضعیف بینایی و ایجاد عوارض چشمی بشود .

از طرف دیگر برخی افراد هنگام کارشبانه با لب تاپ ، رایانه یا حتی تبلت ، به نور ساطع شده از این لوازم الکرونیکی بسنده و سایر چراغ های اتاق را خاموش می کنند .

بهتر است بانید که نور تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی که نام بردیم برای چشم ها کافی نیستند وباید هنگام کار یا تماشای تلویزیون حتما چراغ اتاق را هم روشن بگذاریم تا محیط اطرافمان نور کافی داشته باشد و چشم ها اذیت نشوند و آسیبی نبینند .

نکته دوم :

از نورهای تلفیقی کمک بگیرید

در سال های اخیر استفاده از لامپ های کم مصرف در میان بسیاری از خانواده ها به دلیل پایین آوردن هزینه برق مصرفی ، رایج شده و نمی توانیم ممنوعیت یا محدودیتی برای استفاده از این لامپ ها مطرح کنیم . به هر حال ، چنین لامپ هایی با توجه به نیاز روز جامعه طراحی و روانه بازار شده اند ولی باید درست از آنها استفاده کرد تا کمترین آسیبی به سلامتی بینایی برسد . مثلا لامپ های کم مصرف باید به تعداد کافی در منزل روشن شوند تا محیط خانه از نظر روشنایی مشکلی نداشته باشد و به محیطی تاریک و دلگیر تبدیل نشود . بهتر است رنگ این لامپ ها تلفیقی از نورهای سفید و زرد باشد تا دامنه دید و روشنایی بهتری در فضای خانه ایجاد شود . اگر مجبورید از یک طیف نوری در خانه یا اتاق ها استفاده کنید ، لامپ هایی با نور زرد به سفید برتری دارند .

نکته سوم :

نور لامپ باید از بالا به پایین بتابد

بهتر است طراحی نور سالن یا اتاق هایی که قرار است در آنها مطالعه کنید به گونه ای باشد که نور چراغها مانند نور آفتاب از سقف به زمین بتابد هرچه نور هنگام انجام کارهای چشمی از بالابه پایین و به صورت پخش تر باشد ، کمک بیشتری به وسعت دامنه دید می کند . نورهایی که از کناره ها می تابند ( مانند نور چراغ های دیواری ، آباژور ها یا چراغ های مطالعه ) برای ایجاد دامنه دید خوب و کافی ، چندان مناسب نیستند . البته اگر در کنار نورهای سقفی از نور های کناری هم استفاده کنید ، مشکلی ایجاد نمی شود اما استفاده از نور های سقفی یکنواخت وپخش برای برای انجام هرنوع کار چشمی در محیط خانه بهتر و مناسب تر است .

نکته چهارم :

تداخل نوری ایجاد نکنید

گاهی نور آفتاب از پنجره مستقیم روی صفحه تلویزیون می افتد و قدرت دید برنامهتلویزیونی را کم می کند . گاهی هم نور اتاق یاسالن به گونه ای طراحی و پخش می شود که با نور رایانه ، لپ تاب یا تلویزیون تداخل پیدا میکند و قدرت بینایی را کاهش میدهد . بهتر است بدانید هر نوع تداخل نور ( چه تداخل نورهای طبیعی با نورهای الکتریکی دستگاهای مختلف و چه تداخل نور های مصنوعی موجود در خانه با نور لوازم برقی ) یا عث ایجاد خستگی شدید چشم می شود و ادامه کار را سخت میکند .

به طور کلی هر نور های موجود در خانه ، یک کاناله و در یک مسیر باشند مشکل و خستگی کمتری هم برای چشم ها ایجاد می شود پس اگر تلویزیون ورایانه شما رو به پنجره قرار دارد ، باید باید هنگام کار با آنها حتما پرده را بکشید تا نور بیرون روی دستگاه نتابد . ضمن اینکه همیشه لب تاب یا تب لت را هنگام کار در موقیتی قرار دهید که نور چراغها مستقیم روی صفحه آنها پخش نشود . اگر برایتان ممکن است ، تلویزیون و رایانه در فضایی از خانه که روبروی پنجره نباشد ، بگذارید تا بتوانید از نعمت نور طبیعی هنگام روز بهره ببرید .

نکته پنجم :

لامپ مخفی نور کافی ندارد

چراغ ها و لامپ هایی که امروزه در کناره های سقف برای روشن کردن فضای خانه طراحی می شوند نور کافی و مناسبی ندارند و استفاده از آنها به صورت جداگانه نمی تواند نور مورد نیاز برای روشنایی فضای خانه را تامین کند . به همین دلیل پیشنهاد می کنم به جای نورهای مخفی ، نور های رنگی یا نورهای خفیفی که از کناره های سقف به فضای داخلی خانه می تابند از چراغ های آسیب و خستگی نشوند . باز هم تاکید که بهترین نور ، نوری است که از بالا به پایین بتابد .

دکتر محمود بابایی ، جراح و متخصص بیماری های چشم عضو هیات علمی بیمارستان بقیه ا… ، روزنامه سلامت شماره چهار صد و سی ، شنبه ۲۹ تیر ۹۲

منبع: http://medicingreen.blogfa.com