فرستادن مقاله

آماده کردن مقاله برای انتشار در ژورنال

زمانی که جایی برای انتشار انتخاب کردید، باید مقاله‌تان را به شکلی که ناشر می‌خواهد آماده کنید. تحقیق شما ممکن است در کتاب، ژورنال، یا مقالات کنفرانس منتشر شود. در این صفحه آماده‌سازی مقاله برای پذیرش در ژورنال‌های داوری شده توضیح داده می‌شود.

  • راهنمای مولفان
  • ساختار بندی کردن مقاله
  • پذیرش مقاله
  • فرایند داوری
  • پیش‌چاپ و انتشار

برای چگونگی انتخاب ناشر برای انتشار اثرتان نوشته کجا را برای انتشار انتخاب کنیم بخوانید.

راهنمای مولفان

از نکات کلیدی برای انتشار مقاله‌تان در ژورنال (مجله علمی)، آشنایی با الزامات رسمی در رابطه با پذیرش مقاله است. این الزامات و نیازمندی‌ها را می‌توانید در فایل راهنما یا دستورالعمل نویسندگان که معمولا در وبسایت ناشر است پیدا کنید.

نیازمندی‌های رسمی شامل محتوا، طرح و الزامات فنی برای پذیرش مقاله است. در رابطه با خط مشی‌های دسترسی آزاد هم می‌توانید اطلاعاتی پیدا کنید. کارفرما یا منبع مالی شما ممکن است قواعد خاص خودش در رابطه با دسترسی آزاد داشته باشد. همچنین باید خط مشی‌های حق نشر و نویسندگان همکار را ملاحظه کنید تا به عنوان یک نویسنده نقض کننده این قوانین نباشید.

به علاوه مخالفت‌ها و تضاد‌هایی که ممکن است با نشر اثرتان داشته باشید بررسی کنید. زمانی که مقاله شما برای انتشار پذیرش شد باید تعهد‌نامه‌ای در رابطه با پذیرش مسائل حق نشر امضا کنید.

یکی از قوانین و رسوم نشر هم این است که شما اجازه ندارید یک مقاله را در چند ژورنال منتشر کنید.

ساختاربندی مقاله

اطلاعات-متا

اطلاعات متا مقاله بسیار مهم است، چون باعث می‌شود مقاله‌ شما قابل جستجو و بازیابی باشد. بدون این اطلاعات، همتایان‌تان ممکن است هرگز مقاله شما را پیدا نکنند. اطلاعات متا شامل: عنوان، نام نویسنده‌ها و وابستگی‌های سازمانی‌شان، کلیدواژه‌ها و چکیده مقاله است. این‌ها عناصری هستند که در پایگاه‌ها نمایه می‌شوند و تعیین می‌کنند که با چه جستجو‌هایی مقاله شما پیدا شود.

[showhide type=”post1″ more_text=”نمایش بیشتر” less_text=”نمایش کمتر”]

عنوان: عنوان ضروری است. یک عنوان خوب در حالی که بسیار جذاب است معنای عمیقی دارد. عنوان به اندازه کافی متمرکز‌شده و خاص است که می‌تواند نشان‌ دهنده تمام محتوا باشد. هر چند پیدا کردن عنوانی منحصر به فرد وسوسه انگیز است، اما سردبیران ژورنال‌ها زیاد به منحصر به فرد بودن آن توجه نمی‌کنند.

نام نویسنده‌ها، نشانی و وابستگی سازمانی‌نام و نشانی همه نویسندگان باید در مقاله نوشته شود تا روشن شود که چه کسی این مقاله را نوشته است. در رابطه با نویسندگان همکار جنبه‌های اخلاقی را بایستی در نظر گرفت. همچنین در رشته‌ها و زمینه‌های تحقیقی متفاوت نقش‌های نویسندگان همکار متفاوت است. نویسنده ممکن است بیش از یک وابستگی سازمانی داشته باشد، اگر چنین بود باید کاملا واضح بیان شود. برای مثال ممکن است هم وابسته به نهاد کارفرما  و هم وابسته به موسسه سرمایه‌گذاری تحقیقات شما باشد.

کلید‌واژه‌هاکلیدواژه‌ها توسط نویسندگان مقاله و خود ژورنال مشخص می‌شود. کلیدواژه‌ها برای بازیابی مقاله شما ضروری هستند. از عناصر تاثیر گذار در انتخاب کلیدواژه موضوع‌ تحقیق‌تان و گرایش‌های مخاطبان است. ممکن است ژورنال‌ از شما بخواهد کلید‌واژه‌های استاندارد تهیه کنید. برای مثال ممکن است ازتان خواسته شود کلیدواژه‌ها را از سرعنوان‌های موضوعی پزشکی پایگاه پاب‌مد انتخاب کنید.

چکیده: چکیده، خلاصه داستان شماست و به خوانندگان کمک می‌کند به جای خواندن کل مقاله فقط همین قسمت را بخوانند. روی استفاده از کلمات مناسب و به کار بردنشان در ساختاری درست تمرکز کنید. یک عبارت خوب و چکیده خوب سازماندهی شده موجب توجه خوانندگان به آن می‌شود. برای بعضی از مقاله‌ها، برخی ژورنال‌ها لازم می‌دانند که چکیده مطابق ساختار متن اصلی نوشته شود.

[/showhide]

محتوا مقاله

بخش‌های یک مقاله علمی کلاسیک شامل: مقدمه، روش، نتایج، و بحث است. این ساختار به عنوان IMRaD شناخته شده است. ژورنال‌ها در شاخه‌های علمی متفاوت، شیوه‌های خاص خود برای ساختاربندی مقاله دارند.

[showhide type=”post2″ more_text=”نمایش بیشتر” less_text=”نمایش کمتر”]

مقدمه: در اینجا پیش‌زمینه‌ای از کارتان بیان می‌کنید. مقدمه باید حاوی پیش‌زمینه کلی از موضوع‌تان باشد و صریحا روی کارتان تمرکز داشته باشد. مقدمه باید شامل:

  1. چه نیازی به انجام این مطالعه بود؟ و چرا مهم است؟
  2. مروری بر نوشته‌های مرتبط
  3. سوال‌های تحقیق و اشاره کوتاهی به روش‌های انتخاب شده
  4. فرضیه‌ها

روش‌ها / منابع و روش‌ها: در این بخش اطلاعاتی در رابطه با روش‌های مطالعه آورده می‌شود. اثبات‌ پذیری اصلی مهم در علم است، شما باید به اندازه کافی جزئیات در رابطه با روش‌ها برای آزمایش مجدد نتایج ارائه دهید. مهمترین جنبه‌های این بخش عبارتند از:

  1. کی، کجا و چگونه مطالعه انجام شده است؟
  2. از چه منابعی استفاده شده است؟
  3. توصیف گروه مطالعه (بیماران، گونه‌ها و …)
  4. استفاده از جدول و شکل‌ها در کنار متن برای نشان‌دادن منابع

نتایج: این بخش توصیفی کلی از آزمایش و ارائه داده‌ها است و شامل:

  1. چه پاسخی برای پرسش‌های تحقیق یافت شده است.
  2. اغلب داده‌ها به شکل تصاویر و جدول‌ها همراه با متن توضیحی ارائه می‌شوند. در فایل دستورالعمل راهنمای نویسندگان، جزئیات چگونه‌ ارائه شدن داده‌ها در جداول و تصاویر شرح داده می‌شود.

بحث‌: این بخش نمایش خلاقیت علمی، نظم و دقت، و دانش‌ شما به همراه خلاصه‌ای از موضوع است. نتایج به دست‌ آمده باید درون پیش‌زمینه و رهیافت‌هایی که انتخاب کردید به همراه یافته‌های دیگر دانشمندان بحث شود. تمرکز این بخش روی نتایج و استنتاج‌های خارق‌العاده و مهم است.

  1. نتایج چه چیزی را نشان می‌دهند؟
  2. آیا درستی فرضیه‌ها امتحان شده است؟
  3. نتایج چه اندازه با یافته‌های دیگر محققان تناسب دارد؟
  4. چشم‌انداز آینده این تحقیق چگونه است؟

[/showhide]

منابع و سپاسگذاری‌ها

ارجاع‌ها و استناد‌دهی: بحث در رابطه با کارهایی که دیگران انجام دادند از ویژگی‌های ضروری نگارش دانشگاهی است و بخشی از قابل پذیرش کردن کارتان است. شما در طول مقاله‌‌تان و در پایان‌ نوشته‌تان به دیگر آثاری که از آن استفاده کردید استناد کنید. استناد درون متنی و لیست ارجاع به سبک‌های ارجاع‌دهی خاصی که در فایل دستورالعمل ژورنال برای مولفان آمده است نوشته می‌شوند. پیشنهاد می‌شود از ابزار‌های ارجاع که موجب صرفه‌جویی در وقتتان و ساختاربندی و مدیریت دریافت وسیعی از اطلاعات را ممکن می‌سازد استفاده کنید. در نوشته با نرم‌افزار‌های مدیریت ارجاع گامی نو در نگارش علمی بردارید اطلاعات بیشتری می‌توانید در این زمینه بیابید. همچنین بسامد استناد‌ها یکی از ابزارهای کتابسنجی مهم برای ارزیابی رسمی پژوهش است.

[showhide type=”post3″ more_text=”نمایش بیشتر” less_text=”نمایش کمتر”]

سپاسگذاری: هیچ کاری در انزوا انجام نمی‌شود و شما باید از کمک‌های که دریافت کردید قدردانی کنید. یکی از چالش‌ها می‌تواند این باشد که باید  نام چه کسانی را در لیست نویسندگان همکار و چه کسانی را در لیست قدردانی‌ها بنویسید. قدردانی‌ها باید شامل:

  • سرپرست یا همکارانی که کمک‌ها و بازخورد برای کارتان فراهم کردند.
  • آژانس‌های حمایتی که از شما پشتیبانی مالی کردند.
  • پشتیبان فنی، مانند تصویرنگاری‌ها و غلط‌گیری‌های املایی

[/showhide]

پذیرش مقاله

کاور لتر: معمولا هنگام فرستادن مقاله برای پذیرش به ژورنال، کاور لتری نیز همراه با آن به سردبیر فرستاده می‌شود. این نامه حاوی اطلاعاتی در رابطه با پذیرش شما است. نکات رایجی که باید در آن باشند عبارتند از:

  • آیا در چندین اثر منتشر شده‌یتان از منابع یکسانی استفاده شده است؟ یا بخشی از اثرتان قبلا جایی منتشر شده است؟
  • آیا تضادی بین منافع وجود دارد؟
  • اگر نویسندگان همکار دارید، باید به آنها فرصت دهید تا مقاله را بخوانند و تایید کنند و سپس به ژورنال بفرستید.
  • به عنوان یک نویسنده باید، نام، نشانی و موسسه‌تان را بیان کنید.

فایل پیش تایید مقاله: نیازمندی‌های فرمت فایل، از جمله متن، شکل‌ها و تصاویر برای ژورنال‌ها و سردبیران مختلف متفاوت است. باید به جزئیاتی چون فاصله‌گذاری‌ها و شماره صفحه توجه کنید. برخی ژورنال‌ها بر اساس نوع مقاله قوانین فرمت خاص خودشان دارند. بیشتر ژورنال‌ها سیستم پذیرش الکترونیک مبتنی بر وب دارا هستند.

پاسخ به داوران: اگر پس از بررسی نیاز بود تا مجدد مقاله‌تان برای پذیرش بفرستید، پاسخ شما باید طبق فایل راهنمای مولفان باشد.

قابلیت دسترسی به داده‌ها: گاهی اوقات لازم است، خوانندگان به داده‌های پشت مقاله دسترسی داشته باشند. گزینه‌های متفاوتی برای اینکه این داده‌ها کجا ذخیره شوند تا آنها دسترسی داشته باشند وجود دارد. حوزه تحقیقاتی خاص، آرشیو‌های داده‌ای بزرگ دارند و از شما انتظار می‌رود اطلاعات‌تان را به آن بسپارید. ممکن است ژورنال‌ها خودشان فضایی برای ذخیره‌ داده‌های تکمیلی مقاله‌ها داشته باشند و یا موسسه شما سرویس آرشیو داده فراهم کرده باشد.

قرارداد نشر: برای هر مقاله پذیرش شده شما قراردادی با ناشر امضا می‌کنید. هر ناشر قوانین خاص خودش برای مسائل حقوق نشر، استفاده مجدد و قابلیت دسترسی دارد. موضوعات مهمی که قبل از امضای قرارداد نشر باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • حقوق نشر و مالکیت اثر
  • خود آرشیوی
  • دسترسی آزاد و یا دسترسی مبتنی بر اشتراک

باید مطمئن شوید که این قرارداد تضادی با هیچ یک از شرایط کارفرما یا حامی مالی‌تان در رابطه انتشار تحقیقی که انجام داده‌اید ندارد.

فرایند داوری

مقاله شما جهت پذیرش نهایی به تعدادی کارشناس که سردبیران ژورنال انتخاب کردند فرستاده می‌شود. این کارشناسان در یکی از زمینه‌های ژورنال مشغول به کارند و اغلب متخصصانی در زمینه بررسی مقالات هستند. کارشناسان در میان یکدیگر و با سردبیران ژورنال سوال‌های زیر را در میان می‌گذارند:

  • آیا این مطالعه منبعی علمی است یا پیام علمی؟
  • آیا پیام، محتوا و موضوع آن متناسب با محدوده ژورنال است؟
  • آیا این اثر سهمی مفید و هیجان انگیر در این زمینه پژوهشی دارد؟
  • آیا این اثر متمرکز است و به شیوه‌ای منطقی ارائه شده است که خوانندگان کاملا نتایجش را درک کنند؟
  • آیا زبانی واضح دارد؟
  • آیا مقاله، دستورالعمل مولفان ژورنال را رعایت می‌کند؟

خروجی فرایند داوری ممکن است به یکی از شکل‌های زیر باشد:

  • پذیرش مقاله بدون نیاز به اصلاح
  • پذیرش با اصلاحات جزئی یا زیاد
  • عدم پذیرش مقاله

اگر مقاله شما مورد پذیرش قرار نگرفت، احتمالا داوران چند نظر برای بهبود آن می‌دهند و پیشنهاد می‌کنند که مقاله‌تان را پس از اصلاح مجددا برای پذیرش بفرستید. اگر مقاله شما رد شد، در انتخاب ژورنال دیگری برای پذیرش دقت کنید، چون نیاز نیست حتما ژورنالی انتخاب کنید که طرح و ساختار مقاله‌تان را کلا تغییر دهید.

وقتی مقاله شما برای انتشار تایید شد، فایل تایید مقال را دریافت می‌کنید، حتما دقیق بخوانید و چک کنید هیچ خطای چاپی یا طراحی نداشته باشد.

فرستادن مقاله

پیش‌چاپ و انتشار

بعضی ژورنال‌ها گزینه‌هایی چون انتشار پیش‌چاپ مقاله را دارند، در این شیوه پیش‌چاپ تمام متن مقاله قبل از آنکه نسخه نهایی منتشر شود در سایت ژورنال قرار داده می‌شود. معمولا ناشران تمایلی به انتشار پیش‌چاپ‌ها ندارند. با این حال استفاده از آرشیو‌های آنلاینی چون arXiv.org (آرشیو پیش‌چاپ‌های الکترونیکی که بیشتر روی موضوع‌های ریاضی، فیزیک و ستاره‌ شناسی تمرکز دارد) در حال افزایش است که خود باعث پذیرش و تشویق ارائه پیش‌چاپ‌ها و خود آرشیوی شده است.

منابع:

درنتل، ام. (۲۰۰۳). مبانی نوشتن و انتشار مقاله تحقیقی. دانشکده علوم کامپیوتر، دانشگاه وینا، اتریش.

درنتل، ام. (۲۰۱۱)، مبانی نوشتن و انتشار مقاله تحقیقی. مقاله منتشر نشده. دانشگاه آخن.

دیدگاه‌تان را بنویسید: