خودرو بدون راننده

کی اجازه می‌دهیم خودروهایمان خودمان را بکشند؟

ماشین‌های بدون راننده یا خود راننده اخیرا روی جاده امتحان شده است، اما هنوز سوالی خدعه‌آمیز در مورد اخلاق این ماشین‌ها باقی مانده است. آیا باید وسایل نقلیه به هر هزینه‌ای که باشد از مسافرانشان محافظت کنند؟ یا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که مسافرانشان را قربانی  تا از دیگران محافظت کنند؟

مطالعه‌ جدیدی می‌گوید «آری» و «خیر». دانشمندان نظرسنجی آنلاینی از ۴۹۱ شرکت‌ کننده انجام دادند که اگر تصادف ماشین با فرد پیاده اجتناب‌ناپذیر باشد و این ماشین بدون راننده یک مسافر داشته باشد و یک عابر پیاده جلویش باشد، ماشین چه باید بکند، آیا مسافر باید قربانی شود یا عابر پیاده.

هنگامی که نسبت مسافر به پیاده یک به یک بود، ۷۵ درصد پاسخ دادند که باید جان مسافر نجات یابد. اما هنگامی که نسبت پیاده‌ها به مسافران بیشتر شد تفکر این نظر دهندگان تغییر کرد: وقتی که ۵ پیاده و یک مسافر وجود دارد، ۵۰ درصد پاسخ دادند که باید جان مسافر نجات یابد و زمانی که ۱۰۰ پیاده وجود دارد ۲۰ درصد پاسخ‌ها برای نجات مسافر بود.

نظرسنجی دیگری نیز از ۲۹۱ نفر انجام شد، مبتنی بر اینکه خودروسازان چگونه باید این خوروها را تنظیم کنند. نتایج این نظرسنجی نیز شبیه نظرسنجی بالایی بود.

در نظر سنجی دوم وقتی مقیاس ۱ به ۱۰۰ رسید هفتاد درصد پاسخ‌ دهندگان نجات افراد پیاده را اولویت شمردند. اما وقتی از آنها پرسیده شد که آیا باید ماشین‌ها سرنشین‌شان را قربانی کنند ۳۰ درصد پاسخ‌ها نجات افراد پیاده بود.

این مسائل چالش‌های بزرگی برای سیاست گذاران و شرکت‌هایی چون گوگل و بی.ام.و که روی خودرو‌های بدون راننده برای کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی‌ها در زندگی سزمایه گذاری می‌کنند به همراه دارد. با این حال شاید استدلال شود که بعضی از جاده‌ها با این خودروها امن‌تر می‌شوند، اما برنامه‌نویسی بسیار پیچیده‌ای برای حفظ امنیت افراد نیاز است که موجب می‌شود این خودروها به آسانی اجازه پیدا نیابند تا در جاده‌ها جضور داشته باشند.

دیدگاه‌تان را بنویسید: