رژيم غذایی

رژیم چربی پنج روز می‌تواند با بیماری‌ها بجنگد و عمر را افزایش دهد

چاقی همیشه طغیان می‌کند. کتاب‌های خودآموز وعده می‌دهند که چربی‌های اضافی را می‌سوزانند، دی.ان.اَی شما را پاکیزه می کنند، و عمر شما را افزایش می‌دهند. مطالعه علمی جدیدی از برخی ادعاهای سلامت ناشی از کم‌خوری حمایت کرده است. این آزمایش بالینی آشکار می‌سازد که کم خوردن غذا تنها در ۵ روز یک ماه می‌تواند به جلوگیری یا درمان بیماری‌های وابسته به سن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی کمک کند.

زیست شناسی از موسسه سالک در این باره گفته است، انجام این نوع تحقیق‌ها اصلا بیهوده نیست و کاری که آنها انجام داده‌اند ستودنی است.

مطالعات قبلی روی حیوانات و انسان‌ها نشان داد که روزه گرفتن به صورت دوره‌ای می‌تواند چربی را کاهش دهد، سطح انسولین را پایین بیاورد، و دیگر مزایا را با خودش به همراه داشته باشد. اما روش‌های فراوانی برای مبارزه با چربی اضافی بدن وجود دارد. یکی از بهترین روش‌های شناخته شده رژیم ۵:۲ است. در این روش شما در ۵ روز هفته مقدار غذای معمولی خودتان را می‌خورید. اما در دو روز دیگر تنها ۵۰۰ تا۶۰۰ کیلو کالری مصرف می‌کنید، این مقدار چیزی حدود یک چهارم مقدار غذاهای معمولی است.

روشی دیگر که رژیم تقلید-روزه نام دارد که به وسیله زیست شیمی‌دانی به نام والتر لونگو و همکارانش ابداع شده است. در این روش افراد در کل ماه به غیر از ۵ روز هر چه که می‌خواهند بخورند را می‌خورند، اما در ۵ روز متوالی از هر ماه تنها باید از منویی شامل چیپس، انرژی کافه‌ها، و سوپ تنها حدود ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ کالری مصرف کنند.

این غذاها توسط شرکتی تولید می‌شود که لونگو کمک به تاسیسش کرد (اما هیچ سود مالی از آن دریافت نکرد.) این غذاها حاوی چربی‌های اشباع نشده بالا هستند اما حاوی مقدار کمی کربوهیدرات و پروتئین هستند، این ترکیب می‌تواند بدن را وادار به سوزاندن چربی و بازیابی خودش کند. دو سال پیش تیم لونگو گزارش داد که این رژیم غذایی روی موش‌ موجب شد عمرش طولانی‌تر شود و همچنین تاثیرات مثبتی چون کاهش قند خون و تومورها در موش پیدا شود. آنها همچنین داده‌های اولیه‌ای از مفید بودن این رژیم برای سلامتی انسان نشان دادند.

اکنون این پژوهشگران آزمایش بالینی‌شان روی انسان کامل کردند. آنها این رژیم را روی ۷۱ فرد مبتلا به چاقی در طی سه ماه پیاده کردند، در حالی که در گروه دیگری به نام کنترل افراد همان غذای عادی خودشان را می‌خوردند. در پایان سه ماه افرادی که این رژیم را به کار برده بودند ۲.۶ کیلوگرم وزن کم کرده بودند در حالی که گروه کنترل همان وزن قبلی خودشان را داشتند. این گزارش امروز در ژورنال ترجمه علوم پزشکی منتشر شد. به علاوه کم شدن وزن در این افراد کاهش فشار خون، چربی بدن، و سایز دور کمر مشاهده شد.

سه ماه آزمایشی نمی‌تواند تعیین کند که این رژیم غذایی همان طور که در موش‌ها دیده شد در انسان نیز موجب افزایش طول عمر می‌شود چون موش‌ها به ندرتا بیش از دو سال عمر می‌کنند. اما لونگو اشاره می‌کند که عامل ۱ رشد شبه انسولین، هورمونی که مروج پیری جوندگان و دیگر حیوانات آزمایشگاهی است در افرادی که وزنشان کم شده کاهش یافته است. همچنین افرادی که در معرض خطر بیماری‌های وابسته به سن هستند در آنها نشانه‌هایی چون سوخت و ساز پایین بدن مانند سطوح گلوکز و کلسترول دیده‌ شده است.

لونگو می‌گوید این رژیم غذایی پیری را درمان می‌کند چون مهم‌ترین عوامل مرگ از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در ادامه این آزمون ای تیم امیدوار است که تعیین کند که این رژیم غذایی به افرادی که اخیرا مبتلا به بیماری‌های مربوط به سن مبتلا هستند کمک می‌کند.

رژیم غذایی اغلب سخت است، اما ۷۵ درصد از شرکت کنندگان این آزمون توانستند تا آخر آزمون این رژیم را تحمل کنند. احتمالا گام بعدی آزمون این رژیم غذایی روی افراد سالم است.

دیدگاه‌تان را بنویسید: